MSJ Yd 1
1937 köpte Malmö - Simrishamns järnväg (MSJ) sin första rälsbuss. Typen var skulle senare bli väldigt vanlig, både hos privata bolag och hos SJ. De började levereras 1935 från Hilding Karlsson i Umeå och sattes in på de “dödsdömda” järnvägslinjerna, de som knappt längre gick med vinst.
Fördelen med de nya rälsbussarna var: de krävde mycket mindre personal än de ångloksdragna tågen, de hade lägre driftskostnad och högre verkningsgrad än ångloken, de var snabbare än ångtågen och de hade mycket högre komfort än de trävagnar som medföljt i ångtågen. På MSJ sattes den först in i trafik mellan Simrishamn och Gärsnäs men efterhand flyttades den till linjen Dalby - Bjärsjölagård.
När MSJ förstatligades 1943 gick bussen över till SJ, där den fick littera och nummer Y 488. Den fick faktiskt även på SJ behålla sin grön/gula färg trots att alla SJ:s bussar av denna typ var enbart gula. SJ lät bussen stanna i Skåne fram till 1952 då den flyttades till Åmål. Året därefter började SJ:s nya rälsbussar av typ YBo6 levereras. I samband med att de nya rälsbussarna kom började fler och fler av de gamla tvåaxliga Hilding Karlsson-rälsbussarna tas ur trafik.
Vår rälsbuss flyttades till Kristinehamn 1955 och året därefter ställdes den av. Som tur är kom SJ på att de gamla rälsbussarna var bra att använda till vissa banarbeten. MSJ 1 byggdes därför om till elrevisionsbuss 1959. I samband med ombyggnaden plockades motorn, drivningen och hela inredningen ur. Dessutom fick den en stor platta på taket, förstärkande balkar och skjutdörrar. Det gamla utseendet försvann totalt vid ombyggnaden med andra ord.
Efter att ha varit elrevisionsbuss i 20 år ställdes MSJ 1 av för skrotning i Vattjom. Veteranjärnvägen hittade den i sista stund och kunde rädda den från skrot-ödet. Tillsammans med f.d. SJ Y 327 transporterade MSJ 1 hem till Skåne igen. År 1999 påbörjades arbetet med revisionen. Att få resterna av MSJ 1 till en körbar rälsbuss var inte ett realistiskt projekt. Därför valde man att ta alla användbara delar från MSJ 1 och använda dessa på 327 istället.
Långsidorna och fronterna fick näst intill nykonstrueras. Det var inte direkt enkelt eftersom långsidorna var välvda utvändigt och fronterna är något plogformade och lutar med olika vinklar över och under fönstren. All inredning och elektronik fick nytillverkas. Tillslut kunde rälsbussen väckas till liv igen. Resultatet blev en körklar något unik rälsbuss från en skånsk privatbana! Vi har i huvudsak använt MSJ-bussen till utfärder på industrispår i Klippan, dessutom har den ett antal gånger gått i pendeltrafik i Ängelholm på järnvägsmuseets område.