SJ CF4 1655

/

SJ CF4b 1655 byggdes år 1906 av Södertelge verkstäder. SJ hade 1906 beställt ett större antal vagnar av denna typ. Vagnarnas huvuduppgift var att gå med i godståg med svag persontrafik. Grundkonstruktionen är ungefär samma som på SJs C4:or, de så kallade lejonburarna. Vid leveransen hade nästan alla vagnar vakuumbroms, 1655 var dock utrustad med tryckluftsbromssystem typ New-York. Redan från början fanns det två varianter av CF4-vagnarna, CF4a med 5 fler sittplatser än i CF4b-vagnarna. I vagnarna med littera CF4b finns istället ett litet förrum som i viss mån stoppade kalldraget som uppstod vintertid. Dessutom hade CF4b-vagnarna en kamin i varje kupé istället för en som värmer upp båda kupéer. Med andra ord kan man säga att vagnar med underlittera b var anpassade för väldigt kall väderlek. SJ slopade vagnen 1965 och lät den bli tjänstevagn. Föreningen hittade den i Värnamo år 1974 och den reserverades då åt oss. 2 år senare ingick vagnen i föreningens trafiktåg tillsammans med C3c 1578, FLJ BCo 19 och DFo15 2757. Sedan dess har vagnen använts i nästan alla föreningens tåg.