MTJ 14

MTJ

Badtågsloket från Falsterbobanan

Det här loket beställdes av Nässjö Oskarshamns Nya Järnvägs AB (NOJ) och levererades 1899 från NOHAB i Trollhättan tillsammans med två systerlok.

Två av de över 30 år gamla loken fick 1930 en ny ägare. Köpare var Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ). Innan loken togs i trafik där så byggdes de om med bl.a. nya ångpannor. Men loken fick behålla sitt ålderdomliga utseende. Till och med mässingsdomen fick vara kvar. Loken fick nummer 13 och 14.

På MTJ fick loken tjänstgöra i godstrafiken, speciellt bettågen krävde större lok. Men sommartid kom de även till användning i de tunga badtågen mellan Malmö och Falsterbo.

Efter förstatligandet av MTJ 1943 kom loken till SJ som L16 1643 och 1644. De blev kvar i Malmö några år men flyttades därefter till Växjö. Här tjänstgjorde de i lokalgodståg. Vårt lok 1644 ställdes av redan 1955.

Loket konserverades och stod kvar i Alvesta lokstall fram till slopningen 1969. Det ställdes sen upp utmed bangården som ett minnesmärke.

Järnvägsmuseum i Gävle fick 1992 upp ögonen för det unika loket och bytte då ut det.

1999 blev vi genom byte ägare till f.d. MTJ 14. Loket ser vid en första anblick lite risigt ut men skenet bedrar. Det är i det närmaste helt komplett.

Vi har med detta lok fått ett mycket utseendemässigt ålderdomligt ånglok till vår samling. Ett lok som säkert kommer att passa riktigt bra i trafiken till Ljungbyhed.

Givetvis kommer det då att märkas och målas som MTJ 14 såg ut när det drog utfärdstågen till Falsterbo på trettiotalet. Samtidigt med loket blev vi även ägare till den passande MTJ personvagnen C 29 som nu är totalrenoverad.